DIREKT ZU:
✸ HEUTE IM BELLEVUE ✸ KULTURVERANSTALTUNGEN ✸ BERATUNG ✸ SPRACHE + LERNEN ✸ WORKSHOPS ✸ OFFENE TREFFEN ✸ EHRENAMTLICHE ✸ SPORT
✸ LIVESTREAMS immer unter: www.bellevuedimonaco.de/live
✸ Hier das aktuelle PROGRAMMLEPORELLO zum Download
✸ Hier der aktuelle NEWSLETTER
✸ Hier können Sie den NEWSLETTER ABONNIEREN.

Whisky, Chocolate and Lipstick
Dienstag, 10. Dezember 2019 um 19:00
Lesung und Gespräch mit der Künstlerin Pınar Öğrenci in englischer Sprache. Nach der Lesung wird Katja Kobolt, freie Kuratorin, mit der Künstlerin sprechen.
Im Rahmen des Internationalen Tag der Menschenrechte
Eintritt: 6 € (empfohlen) 4 € (ermäßigt) 0 € (social).Karten im VVK über München Ticket gibt es hier.
Öğrenci who had to move around between İstanbul and various European cities for more than two years aftermath of a journey undertaken within Turkey, together with a group of activists, has completed her first book, comprised of tales of the road. Öğrenci immigrated to Berlin after a continuous period of leaving and returning home between 2016 and 2018. In her first book which blends her own story with stories of displaced and foreign individuals she met on the road, focuses on different reasons for displacement. Stories scrutinize lives woven with solidarity and resistance spanning a wide temporal and geographical range, not of heroes or victims, but of risk-taking, courageous individuals who dream of a safe life.
The artist, who in her writings, as well as in her artistic works, traces themes such as discrimination, migrant policies, configuration of the other, identity, foreignness, home and belonging through the movement and displacement of people and objects will perform an experimental reading, accompanied by visual and audio materials that she recorded during her travels.
Zwei Jahre ist es her, dass Ögrenci mit einer Gruppe von Aktivist*innen eine nicht unheikle Reise durch das Landesinnere der Türkei unternahm. Ögrenci, die seither ihren Lebensort zwischen Istanbul und anderen europäischen Städten immer wieder wechseln musste, versammelt ihre Reiseeindrücke nun in ihrem Buch.
Vor dem Hintergrund ihrer eigenen Geschichte der mehrmaligen Ein- und Ausreise nach Berlin zwischen 2016 und 2018, wo Ögrenci mittlerweile lebt, verbindet die Künstlerin in ihrem Buch ihre eigenen Erfahrungen mit denen der unzähligen Heimatlosen und Fremdgemachten, und sucht nach den unterschiedlichen Ursachen der Vertreibung.
Im Mittelpunkt ihrer raum- und zeitübergreifenden Erzählungen stehen weniger die Geschichten von Helden oder Opfern, sondern vielmehr die Erfahrungen von mutigen Menschen, die für ihren Traum von einem besseren Leben, Risiken eingegangen sind und in gegenseitiger Unterstützung Widerstand geleistet haben.
Ögrenci, die sich in ihren Arbeiten immer wieder mit Themen wie Diskriminierung, Migrationspolitiken, der Konstruktion des Anderen, Identität, Fremdheit und Zugehörigkeit auseinandersetzt, wird in ihrer experimentellen Lesung Foto-, Video und Sound-Aufnahmen von ihrer Reise miteinfliessen lassen.
In Kooperation mit dem Jüdischen Museum München im Rahmen der Ausstellung Sag Schibbolet! Kurator: Boaz Levin
Foto: Daniel Schvarcz – www.d-s-photo.com
——–
With a background in architecture, artist and writer Pinar Ogrenci (1973, Van, Turkey) lives in Berlin and İstanbul. She is the founder and director of MARSistanbul, an art initiative launched in 2010. Her body of work, which consists mostly of video art and installations, is at the intersections of social and political content, everyday practices, and human stories. Carrying anthropological characteristics, her work focuses on forced displacement, collective movements, urban transformation, and relationship of state violence and architecture. Yet, they vary independently of theme and geography. Ogrenci, in whose work the traces of ‘material culture’ studies can be found, is interested in movements of cultural and urban symbols, and their transformation. Her works have been exhibited widely at museums and art institutions including at 3rd Art Encounters Biennial (2019), 7th Sinop Biennial (2019), 12th Gwangju Biennial (2018), 6th Athens Biennial (2018), Tensta Konsthall Stockholm (2018), Jewish Museum Munich (2019), Kunst Haus Wien- Hundertwasser Museum, 2017; Württembergischer Kunstverein (WKV) Stuttgart, 2017; the Istanbul off-site project for Sharjah Biennial13, 2017; Angewandte, Vienna, 2016; MAXXI Museum, Rome, 2015-6; SALT Galata, Istanbul, 2015-6; De Las Fronteras Biennial, Tamaulipas, 2015 and Depo, Istanbul, 2014-8. Her first solo exhibition abroad was realized at Kunst Haus-Hundertwasser Museum in Vienna, “A Gentle Breeze Passed Over Us” in 2017.
Katja Kobolt (Munich/Ljubljana) works on junctures of art, writing and teaching. Katja has conceptualized and produced numerous art exhibitions and events in different parts of Europe (City of Women Festival Ljubljana, 54. October Salon Belgrade, Living Archive Vienna, Stockholm, Zagreb …, no stop non stop, exhibition and forum, Lothringer13 Halle, Munich, Cross Border Experience Ljubljana etc.) and has been active within a feminist curatorial platform Red Mined and Balkanet e.V., a self-organised production platform for migrant art and cultural workers in Munich. Among her collaborations in Munich are Lothringer13 Florida, Der Fahrende Raum, A Space Called Public, and Münchner Kammerspiele. She teaches (previously HU zu Berlin, UDK Berlin, currently LMU Munich) and writes on art, life and feminism, e.g. Performative Gestures Political Moves; The Living Archive: Curating Feminist Knowledge; GUESTures; N*a*i*l*s on nails, art and migration etc. Katja has made her phd on memory politics and canon in regard to the wars in ex-Yugoslavia, where Katja comes from.
